Kylä rajan äärellä – Rajaselkä
Kirkas toukokuinen päivä vie minut ensi kertaa Rajaselkään, vähäiseen salokylään rajan läheisyydessä.
Kelirikko on pahimmoillaan. Ei juokse reen jalas hiekan sekaisessa jääsohjossa. Kärrin pyörätkin vajoavat syvälti pehmeään kangasmaastoon, jopa paikoin akselia myöten.
Miellyttävintä
on suorittaa taival jalkaisin. Kulkukin käy nopeammin kuin noilla muilla ajoneuvoilla. Auto ei tällä kelillä uskaltaudu matkalle yrittämäänkään.
Hitaanlaisesti käy kulku. Mutta eipä
minulla tällä erää kiirettäkään ole. En kuitenkaan ennättäisi tehtäviäni tänään loppuun suorittamaan. Näin voin taivaltaa verkalleen, omaa vauhtiani, vajota väliin omiin ajatus-ongelmiini
ja ennen kaikkea iloita kevään saapumisesta. Taivas on selkeän sininen. Joku keväisen vaalea poutapilvi purjehtii määrä-tietoisesti länttä kohti. Aurinko valaa kaivattua lämpöä tummiin, kauan nukkuneisiin
metsiin, herättäen ne uuteen virkeään elämään. Tämän merkkinä kiirii kiurun viserrys kirkkaana korkeuksissa. Se havahduttaa metsän asukkaat pitkästä horroksesta, ja vilkastuttaa ihmisenkin jäykistyneestä
kuorestaan.
Saavun Saarijärvelle, josta tie erkanee pohjoista kohden. Valtatie jatkuu suorana itään, suureen Manssilan kylään, johon jo aikaisemmin olen tutustunut. Järvi on vielä valkovaipan
peitossa. Vain siellä täällä on mustia täpliä ja sinertäviä kohtia, merkkinä päivän paahteen vaikutuksesta ja ennusteena veden avautumisesta viikon parin perästä. Maasto on tasaista hiekkanummea,
jossa salskeat hongat mainiosti viihtyvät. Ilma tuntuu ihanalta hengittää ja virkistää mielen entistäkin iloisemmaksi. Eipä olekaan matkaseurasta väliä. Viihtyisintä on näin yksin, kiirettä pitämättä
vaeltaa.
Autio on salo, jonka lävitse tie minua opastaa. Sohjossa rämpiminen saa hien liikkeelle, ensinnä paitaan selän kohdalla tarttumaan. Kitukasvuista petäjää kasvattava neva on vaikea ylitettävä.
Ei ole polun kohdasta paljoa apua. Kahlata täytyy puolisääreen saakka. Ja näin kastuvat jalkineet. Mutta kyllä päivä ne pian kuivaakin. Mustat kelot saattavat tienoon alakuloiseksi. Kartasta havaitsen nimet Mylläri,
Törttö, Kartohkaselkä ja Likanen. Näiden seutujen kautta käy kulkuni. Pari tuntia kuluu Saarijärven ja Rajaselän välisen taipaleen katkaisemiseen. Näissä olosuhteissa pidän sitä hyvänä saavutuksena.
Eikä minulla ole enää mitään sitä vastaan, että pääsen jo perille kylään ja määränpäähäni, koululle.
Koulun ainoa opettaja Maria Saare1a ottaa minut
ystävällisesti vastaan ja majoittaa koulun kurkihirren alle. Kouluna on vähäinen karjalaistyylinen talo, jossa tupa on luokkahuoneena ja pari kamaria keittiöineen opetta-jalla asuttavana. Vaatimattomat ovat olosuhteet, eivätkä
kalustot, opetusvälineistä puhumattakaan kovin korkeita vaatimuksia täytä. Mutta köyhä on Rajaselän kyläkin, niin että koulu on sen mukainen. Viehättävässä vaatimattomuudessaan on Rajaselän
kylä harkiten rakennettu korkealle selälle, kunnaalle, josta avarat näkymät avautuvat etäälle rajan toiselle puolen. Tunnelmallinen rukoushuone kohoaa vaiteliaana ja kutsuvana. Harmaita karjalaistyylisiä asumuksia on nelisenkymmentä,
ja niissä asustaa noin kaksisataa asukasta. Talojen haltijoista ovat mieleeni jääneet Iivan Juvosen ja Wasili Sauhken nimet. Pieniä ovat talot pinta-alaltaan. Maanviljelys on vaatimatonta, tosin kuitenkin hyvässä kehityksessä.
Ei ole vielä saatu sanottavasti uuden-aikaisia maataloustyövälineitä, lähinnä varojen puutteesta johtuen. Elatus on saatava pääasiassa metsistä, niiden tuotteita myymällä tai tekemällä. Uutisviljelyksiä
on raivattu. Lehtimetsien kaskenpoltto on vielä yleistä näillä tienoin.
On kuin Iivo Härkösen kuvauksessa:
– Paloillansa,
kaskivaaroillansa
– viertää.
tulta palvoo, hallaa kiertää.
Kantaa kokoon kalikoita,
konkeloita, juurakoita,
kaikki kokoon, rovioon kantaa,
kaiken palaa, räiskää antaa.
Tiukalla on jokapäiväisen leivän saanti. Soitteloa, lauleloa sekin murtaa murheen ansan. Tämän tajuaa salon eläjä ja on tyytyväinen
vähästäkin, toivoen kuitenkin aikaa parempaa. Entiset ajat, jolloin raja oli avoinna puolin ja toisin kulkea, ovat vielä tuoreessa muistossa kauniina kangas-tuksena, ja siihen kylän asukkaiden mieli tuon tuostakin palaa. Vasta 1930-luku
toi Rajaselkään omaehtoisen yrittämisen tahdon ja hengen,
ja tämä on jo monin kohdin osoittanut väkevyytensä. Mutta ajan lisäksi tarvitaan valtiovallan määrätietoisia
toimenpiteitä.
Jo saapumisiltana käväisin rajaviivalla. Vähäpätöinen puro, Rajaoja, luikertelee kennäiden välissä uomassaan. Ei siinä ole liialti vettä, mutta kuitenkin
on sillä tärkeä tehtävä kylän pyykinpesupaikkana. Parhail-laankin on pari huivipäistä naista vaatteiden puhdistuspuuhassa. Ojan keskellä mutkittelee raja-aita, paikoin Neuvostoliiton puoleisella ran-nallakin. Vastaisella
törmällä kohoaa suuri rakennus, rajavartion asemapaikka. Lähettyvillä on korkea torni, jonka huipussa on vartiomies kiikarilla tähystämässä. Korkeahko paaluaita peittää näköalan edem-mäksi.
Kauempana erotan vielä ryhmän autioita, rappeutuneita taloja.
Alakuloiset ovat mietteeni rajanäkymiä katsellessani. Osa kylää on toiselle puolen erotettu, ja monet kylän asukkaista pääasujamistosta,
omista sukulaisista etäälle viety ja hajoitettu. Entinen vilkas kanssa-käyminen on kuin veitsellä äkkiä poikki leikattu. Uudet juuret on kylälle kasvatettava, ja kiinteät yhteydet toisaalle, länteen, rakennettava.
Se on suomalaisen rajaseutupolitiikan tehtäviä. Kunpa vain olisi konsuleilla viisautta ja taitoa riittävästi. Ja kunpa ei vain hukattaisi aikaa liialti.
Ehtoo kului myöhään tarinoidessa. Opettaja
Maria Saarelan mies, tullivartija Antti Saarela oli oikea erämies, joka osasi metsästysretkistään mehukkaasti kertoella. Paljon oli hän saalista saanut. Riippuipa kamarin seinällä suuren karhun mustantuuhea talja kauniina
voittosaaliina eräästä kaatoretkestä. Tunsi hän mainiosti myös kylän ja kaakkoisen rajaseudun olosuhteet, valaisten niitä monipuolisesti minulle, hartaalle kuuntelijalle. – Emäntä valmisti meille tukevan
illallisen, jonka nauttimisen jälkeen omituinen raukeuden tunne valtasi olemuksen. Silmät eivät millään tahtoneet avoimina pysyä, vaan vetäytyivät tuon tuostakin umpeen. Eipä kumma, että mieli alkoi vetää
vuoteeseen, jonne kuitenkin vasta myöhäsellä hennoin siirtyä. Paljon oli ollut mieleen pantavaa. Vielä unessakin olin kuulevinani karhun mörinää ja ilveksen ulinaa heijastuksina kuulemistani metsäretkistä.
Kultainen päivän säde leikitteli silmäluomillani, painaen niille tulisia herätyssuudelmia. Täytyipä tuohon ihanuuteen havahtua. Virkeä oli mieli, vaikka jalat hiukan aroilta eilisestä marssista
tuntuivatkin. Pistäytyminen ulkona koulun pihamaalla Jumalan raittiissa ilmassa ja heloittavassa luonnossa herätti lopullisesti. Tajusin eläväni jälleen ihanaa kevätaamua. Päivänkehrä heloitti ruusunvärisenä.
Siintävät vaarat etäisyydessä ja sininen taivas värisyttivät oudon kai-puun kieliä. Mieli oli onnellisen kaipaava. Sydän oli tulvillaan kiitol-lisuutta ja riemua. Elämän runsaus kirkastui
moninaisuudessaan ja yksinkertaisuudessaan. Eikö tämä ole lähellä täyttymyksen tunnetta? Mieli oli näin aamulla kauniisti viritetty päivän tehtäviin ja tapahtumiin.
Ajanmittarin näyttäessä
8 ilmestyivät ensimmäiset lapset pihatanhualle. Siellä he kisailivat omia leikkejään. Näytti siltä, kuin jo eilisiltana olisi sana lentänyt kylän lävitse vieraan saapumisesta. Niin tytöt kuin pojatkin
olivat ilmeisesti parhaimpiin pukeutuneet. Puhtaat kasvot ja kammatut hiukset olivat myös osoituksena poikkeuksellisesta päivästä. Hiukan vaille 9 soi kello opettajan kädessä, hänen ilmestyessään ulko-portaille
oppilaita vastaanottamaan. Pian oli asetuttu suoraan riviin ja aamutervehdykset lausuttu.
Työ alkoi aamuhartaudella, kuten muuallakin. Aluksi ei kuitenkaan veisattu virttä, vaan ortodoksinen laulu: "Oi, Jeesus Kristus"
kajahti heleänä lasten suista. Harras on sen sävel, ja niin se luo kauniin tunnel-man hämärään luokkaan. Ristinmerkki tśupussa olevaa pyhimyksen kuvaa kohti suoritettiin verkkaan ja ajatuksella. Opettajan henkevä puhe
herkisti mielen parhaaseen yritykseen. Jo tämä osoitti, että kysymyksessä oli erikoinen opettajapersoonallisuus, vaatimaton, tahdikas, lahjakas, parhaansa yrittävä. Maria Saarela (o.s. Räbinä) oli synnyltään
salmilaisia, Lunkulan saaresta kotoisin. Sortavalan seminaarissa oli hän opettaja- pätevyytensä saavuttanut. Loistava oli hänen kelpoisuustodistuksen-sakin, ilmaisten monipuolista lahjakkuutta. Uskollisena kotiseudulle halusi hän kuitenkin
palvella omaa Salmin kuntaa. Hän tyytyi vaatimat-tomassa tilapäishuoneistossa työskentelemään, vaikka olisi ollut ansioi-tunut parhaimpiinkin paikkoihin pyrkimään ja pääsemään. Maria Saarelassa oli tuota
oikeata kutsumistietoisuutta, joka tunsi kunniakseen palvella suomalaista isänmaata vaikeissa rajaseudun oloissa. Ei hän tästä mitään erikoista kiitosta saanut, eikä halunnutkaan. Hänelle riitti tietoi-suus tärkeästä
tehtävästä, ja väkevä halu sen suorittamiseen parhaalla tavalla. Tällaisten opettajien ansiosta kuin Maria Saarela oli, kohosi rajaseudun koululaitos nopeasti parissa vuosikymmenessä varsin korkealle opetuksellisellekin tasolle,
kasvatuksellisesta puhumattakaan. Eivät tuota kehitystä sanottavasti estäneet eikä hidastaneet vaatimat-tomat huoneisto-olot, eivät heikonlaiset ja puutteelliset välineetkään.
Tunti vierähti
toisensa jälkeen opettajan osoittaessa huolellisuutensa ja taitonsa kyselyssä ja läksyn valmistuksessa, sekä oppilaat läksyn osaami-sessa. Lahjakkaita olivat rajan lapset. Kun vähäinen oppilasmäärä vielä
salli yksilöllisen käsittelyn, niin muodostuivat tuloksetkin opetuksel-lisessakin mielessä melko hyviksi. Erityisesti kiinnitti huomiota oppi-laiden mallikelpoinen käytös, joka oli ilmeisesti tuloksena opettajan kauniista esimerkistä
ja oikeasta neuvonnasta. Suhde opettajan ja oppilaiden välillä oli mitä miellyttävin. Opettaja kannusti ja oppilaat yrittivät innostuneina selviytyä tehtävistään kunnialla.
Lopuksi halusin
kuulla oppilaiden laulavan. Tyttö ja poika toisensa jälkeen astui opettajakorokkeelle, esittäen laulun halunsa mukaan. Erityistä huomiota kiinnitin pienenlaisen vaalean tytön esiintymiseen. Hän lauloi ensiksi sisarensa kanssa,
joka omisti myös kauniin äänen. Lopuksi tyttö lauloi yksin:
”Jo Karjalan kumbusil puut kukitah,
jo Karjalan koivikot tuuhevutah ..”
Aäni oli
kirkas ja ihmeellisen tenhoava, saaden herkät kielet sisässäni värisemään. Nyt vasta käsitän kevään tulleen, Karjalan kevään saapu-neen. Tämä ihme kirkasti mielen, toi siihen herkkyyttä
ja kaipuuta. Ei kumma, jos silmäkulmaan hiipi kirkas kyynelpisara. Lauluäänen taika on Luojan kauneimpia lahjoja. Tuo tyttö, Anni nimeltään, oli saanut tuon ihanaisen annin. Hän välitti viestejä kauniimmasta, kirkkaammasta
maailmasta. Tuo hetki hämärässä Rajaselän koulutuvassa on syöpynyt muistiini lähtemättömästi kimmeltävänä tuokiona, joka aina kevään aurinkoisten päivien tullen sukeltautuu vuosien
paksuisista peitteistään ikinuorena esille.
Myöhemmin tuotti Pikku Annin suloinen laulu suurta iloa monille kuuntelijoille Sortavalan radion välittämänä ja lukuisissa juhlatilai-suuksissa. Hän
joutui jo ennen sotia kouvolalaisen naislehtorin kasvatiksi, päästen oppikouluun ja varsin mukaviin oloihin. En tiedä, miten hänen laulajauransa sen jälkeen jatkui. Luultavaa on, että hän ei vanhempana enää pystynyt
lunastamaan lapsena antamiaan lupauksia, kuten eivät useimmat muutkaan.
Viimeinen kuva Rajaselästä on minulla syksyisenä pyhäiltana. Korkealle vaaralle oli kohonnut uljas koululinna. Se oli tuon ajankohdan
käsityk-sen mukaan erittäin tarkoituksenmukainen ja hyvä. Luokkia oli siinä useampia, ja kahdella opettajalla oli siinä avarat asunnot. Rajaselkä oli viimein pitkän odotuksen jälkeen saanut oman koulunsa, ja siksi oli
kylässä ja kodeissa riemu suuri. Koulun vihkiäistilaisuus oli todellinen juhla kylälle. Tiet olivat mustanaan juhlaan kiirehtijöitä. Eivät pitkät matkatkaan estettä tuottaneet. Kaunis koululinna näkyi etäälle
rajan toiselle puolen.
Rakennuksen harjalla liehui siniristilippu lepattaen lauhassa tuulessa. Autot toivat runsaasti juhlaväkeä kauempaa Tulemalta ja muualtakin. Seurakunnan kirkkoherra J. Railas oli kirkkokuoron ja kanttori
Soitimon avustamana tullut suorittamaan koulun juhlallista kirkollista vihkimistä, ja minä valtiovallan edustajana pitämään asiaan kuuluvaa juhlapuhetta. Tilaisuus oli tunnelmallinen, todella juhlava. Väkeä oli huoneet täynnä,
hartaana kuunneltiin ohjelman suoritusta. Ei kansa väsynyt pitkiin puheisiinkaan. Tietysti omien lasten esitykset eniten mielet herkistivät. Ortodoksisen kirkon papin perinteiden mukaiset vihkimisseremoniat pyhän savun suitsutuksineen ja veden
ripsotteluineen talon kaikissa huoneissa koululuokkien vihkimisen jälkeen toivat erityistä juhlan tuntua. Kuoro lauloi mainiosti, tunnetta kosketellen, oman osansa. Silmäin ilmeet osoittivat myös kuunneltavan omaa puhettani. Tietysti tämä
innoitti yrittämään parhaansa. Vapaassa sanassa esittivät kylä-läisetkin kiitoksensa Salmin kunnalle koulun saamisesta. Kunnan edustajat toivottivat koululle, sen opettajille ja oppilaille parhainta menestystä. Mieleen painuvasti
puhui monen muun ohella Matti Pajunen, yksityiskoulun aikainen kylän opettaja. Vaieten tunteet herkkinä tapahtui useimpien paluu kotiin.
Hopeinen kuu hohti tunnelmoivasti sametintummalta taivaalta ajaessani juhlan päätyttyä
autolla pimeän salon kautta Tulemaa kohti. Ilma oli täynnä kauniita toiveita.
Joulukuun pimeydessä 1939 loimusi tuli useimpien rajan koulujen ikkunoista, sortaen ne savuaviksi raunioläjiksi. Rajaselän
koululinna säästyi tältä kohtalolta, ja vuoden 1943 alussa aloitettiin sen suojissa suomalainen koulutyö uudelleen. Kesä 1944 saattoi Rajaselän taas sotatoimialueen itäiselle puolelle. Moskovan pakkorauha vei Suomelta
Laatokan Karjalan. Rajaselän kylä joutui historiansa uuteen vaiheeseen. Kerran kylässä kauniina sykkinyt elämä väistyi, antaen tilaa uudelle, tuntemattomalle.
Arvo Jääskinen, Nuori Karjala
3/1973.